A D-vitamin fontossága

 

Miért fontos a D-vitamin?

Az utóbbi években a D-vitamin a tudományos világ érdeklődésének a középpontjába került, mégis kevesen tudják még, hogy ez a korábban vitaminként kezelt, ma már inkább hormonnak tekintett vegyület számtalan élettani folyamatot szabályoz, és hiánya több betegség kialakulásában is szerepet játszik.

Évtizedeken keresztül a köztudatban csak a D-vitaminnak a csontanyagcserében betöltött szerepe volt ismert, de mára már tudjuk, hogy szabályozza a sejtek növekedését és osztódását, részt vesz az immunrendszer védekező képességének fenntartásában, a fertőzés ellenanyagának termelésében.

Hiányában sok krónikus megbetegedés (pl.: szívbetegség, magas vérnyomás, elhízás, a II. tipusú cukorbetegség, allergiák, sőt néhány daganat) kialakulásának a kockázata növekszik.

Szervezetünk részben a táplálékból jut D-vitaminhoz, részben pedig az UV sugarak hatására a bőrben képződik. Sajnos legtöbb esetben ez a két forrás együttesen sem fedezi a szükségleteinket.

Kattints ide és nézd meg mik tartoznak ide!



A szükséges D-vitamin mennyiség

Felnőtt embernek napi 4000 NE (nemzetközi egység) D-vitaminra van szüksége, az átlagos hazai étrend pedig mindössze 100-200 NE-t fedez. Nyáron, ha mindennap 11 és délután 3 óra között, legalább napi 15 percet töltünk a tűző napon úgy, hogy a testfelszínünknek legalább 15%-át érje közvetlenül a nap, van esélyünk arra, hogy elegendő D-vitaminhoz jussunk. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy hazánk lakosságának a fele nyár végén is D-vitamin hiányos. Ez a helyzet tél végére természetesen sokkal rosszabb (ilyenkor 75%), mert a téli napsugár beeső szöge eleve olyan alacsony, hogy az egyáltalán nem alkalmas a D-vitamin szintézisére.

A vérszérum optimális D-vitamin szintje 75-100 nmol/l között van, a 12,5 nmol/l alatti érték súlyos D-vitamin hiányt jelent. Sajnos a D-vitamin szint meghatározás ma még nem rutinszerű a laborvizsgálat során, így sokan nincsenek is tisztában azzal, hogy milyen mértékű hiányban szenvednek.

Kattints ide és nézd meg mik tartoznak ide!



A D-vitamin fontossága

Érdemes megemlíteni, hogy D-vitamin ellátottság szempontjából rizikó-csoportba tartoznak a várandós nők, a koraszülöttek, az idősek, a vese- és a májbetegségben szenvedők, az epilepszia elleni és szteroid terápiában részesülők, de ide tartoznak a túlsúlyos felnőttek is.

Beigazolódott, hogy a megnövelt D-vitamin bevitel erősebb csontokat és izmokat, jobb egyensúlyérzéket teremt, ezáltal csökkenti az időskori elesések, csonttörések gyakoriságát. Szabályozza az endokrin működést, az inzulin termelését, hiánya növeli az autoimmun megbetegedések, rheumatoid arhtritis, diabetes, gyulladásos bélbetegségek, sclerosis multiplex, szív-érrendszeri és a rosszindulatú daganatos megbetegedések kockázatát, de szerepe van a depresszió kialakulásában is, különösen a téli borús időszakban. Mára már bizonyított az összefüggés az elhízás és a D-vitamin hiány között is.

Mindezek figyelembevételével az orvosi szakma széleskörű összefogása alapján új ajánlást tett a D-vitamin bevitel preventív és terápiás dózisának növelésére. Leszögezték, hogy a D-vitaminhiány megelőzéséhez szükséges D3-vitaminpótlást szájon át szedhető megbízható készítményekkel kell biztosítani.

Kattints ide és nézd meg mik tartoznak ide!



A 14 orvosi szakma által tartott Konszenzus Konferencia alapján a D-vitaminhiány megelőzésre javasolt D3-vitamin dózisok Magyarországon:

Csecsemők: 400–1000NE/nap
Gyermekek: (1-6 év): 600–1000 NE/nap
Gyermekek (6 év felett): 600–1000 NE/nap
Serdülők: 800–1000 NE/nap
Felnőttek: 1500–2000 NE/nap
Kövér felnőttek: 3000–4000NE/nap
Terhes nők: 1500–2000 NE/nap

Kattints ide és nézd meg mik tartoznak ide!

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!